5 sposobów na trening biegowy

116
wyświetleń
5 sposobów na trening biegowy
5 sposobów na trening biegowy

Bieganie może sprawiać ogromną frajdę i być wielką pasją. Z drugiej strony pokonywanie po raz kolejny tej samej trasy w tym samym tempie może wydać się monotonne. Znudzenie bieganiem to prosta droga, by zaniechać regularnych treningów, a stąd już niewiele brakuje do wypadnięcia z formy. Jak więc urozmaicić trening i nabrać motywacji do biegania?

Zbliża się wiosna, a to dobry czas na nabranie formy i wrócenie do regularnych treningów biegowych. Oto kilka niezawodnych sposobów na bieganie, dzięki którym Twój trening nie będzie nudny i sprawi, że nabierzesz motywacji do działania:

Poszukaj nowych tras

To niby oczywiste, a jednak wciąż wielu biegaczy o tym zapomina. Jeśli nudzi Cię bieganie po raz kolejny dobrze znaną trasą, na której znasz na pamięć każdy zakręt i przeszkodę – wyrusz na poszukiwanie nowych terenów! Bardzo dobrym pomysłem jest poszukanie tras o zupełnie innym charakterze niż dotychczas. Do tej pory biegałeś głównie między blokami własnego osiedla? Przerzuć się na ścieżki leśne! A może właśnie bieganie na łonie natury stało się Twoim stałym zwyczajem? Spróbuj trenować na asfalcie, przy okazji poznając nieznane zakątki swojej okolicy. Wybieraj też takie trasy, na których znajdują się pofałdowania, wzniesienia czy inne drobne przeszkody, na których będziesz mógł trenować np. podbiegi. To świetny sposób na urozmaicenie sobie codziennego biegania.

Dołóż podbiegi, interwały, skipy

Ciekawym rozwiązaniem będzie również modyfikacja samej formy treningu. Możesz to zrobić m.in. poprzez dołożenie dodatkowych elementów. Takie przerywniki nie tylko wspaniale przełamują monotonię, ale także działają korzystnie na Twoją formę. Jako jedno z ćwiczeń proponujemy interwały. Są to krótkie (trwające zwykle 15-20 sekund) odcinki szybkiego biegu, przeplatane wolniejszymi fragmentami. Inną formą treningu biegacza są podbiegi, czyli trenowanie siły mięśniowej podczas wbiegania na wzniesienie. W tytule akapitu wspomnieliśmy również o skipach – to ćwiczenia kroku biegowego, które również warto uwzględnić w swoim planie treningowym. Wszystkie te elementy to sposób na urozmaicenie biegania, większą motywację oraz ćwiczenie formy i techniki.

Biegaj w towarzystwie

Jeśli problemem nie jest znudzenie trasą, a przejmująca cisza podczas biegania, może czas na zaproponowanie wspólnych treningów innej osobie? Wspólne bieganie z partnerem, znajomymi, a nawet w większym gronie to sposób na aktywne spędzenie czasu razem. Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem jest zapisanie się do grupy organizującej cykliczne spotkania biegowe. Może to być zarówno grupa formalna, jak i zawiązujące się nieformalnie na forum internetowym kółko biegowych zapaleńców. W niektórych miastach organizowane są spotkania z trenerem. Grafik spotkań będzie w przypadku biegania w grupie dodatkową motywacją, a towarzystwo innych pasjonatów okazją do wymiany doświadczeń. Zapisanie się do grupy to również okazja do zawarcia nowych znajomości z osobami, z którymi łączą Cię podobne zainteresowania.

Słuchaj muzyki lub audiobooków

Jesteś z natury introwertykiem lub martwisz się, że bieganie w grupie zanadto by Cię rozpraszało? Na szczęście to nie jedyny sposób, aby przełamać ciszę! Wystarczy telefon lub odtwarzacz MP3 oraz słuchawki (idealnie, jeśli byłyby bezprzewodowe). Podczas biegu możesz słuchać ulubionej muzyki, a nawet skorzystać ze specjalnych, gotowych playlist z motywującymi dźwiękami. Czas poświęcany na pokonanie trasy możesz także wykorzystać do nadrobienia książkowych zaległości. Jeśli brak Ci czasu na wieczory spędzane z papierową książką, słuchanie audiobooków podczas biegania to rozwiązanie idealne. Powinieneś bez większego problemu być w stanie skupić się na treści utworu, a jednocześnie planować dalszy przebieg trwającego treningu.

Nie zaniedbuj treningu uzupełniającego

Ćwiczenia statyczne również są częścią treningu biegowego. Choć wielu biegaczy o tym zapomina, warto 2-3 razy w tygodniu poświęcić czas na inne dyscypliny. Dobrze, jeśli ćwiczenia ogólnorozwojowe przybierają różnorodną formę i dzięki temu angażują wiele partii mięśni. Możesz ćwiczyć np. na siłowni, w domu, podczas pływania lub jazdy na rowerze. Nawet jeśli uważasz, że brak Ci czasu na inne dyscypliny sportu, lepiej skrócić (na ich rzecz) trening biegowy, niż zupełnie z nich rezygnować.  Trening uzupełniający będzie przynosił korzystne efekty dla Twojej kondycji, a wraz z tym zwiększał motywację.

Bieganie wcale nie musi być monotonne! Nasze wskazówki pozwolą Ci na nowo czerpać radość z treningu biegowego oraz cieszyć się wszystkimi jego pozytywnymi efektami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here